יום ראשון, 20 בפברואר 2011

הלחנה במאה ה 21


פרקטיקה במוזיקה היא המון !!! המון אבל לא הכל !!!

המלחין הגדול ביותר והמוכשר ביותר לא יהיה כזה אם לא ינסה את רעיונותיו הלכה למעשה, וילמד משגיאותיו, שוב ושוב ושוב...
יש צורך בהכרה של ז'אנרים מוזיקלים רבים כאשר באים להלחין מוזיקה לתמונה. עובדה זאת נובעת מהסיבה הפשוטה שלרוב יהיה צורך במספר סגנונות מוזיקלים בסרט אחד, ורצוי שיהיה מוזיקאי אחד שיוכל
לספק את הסחורה.
ניקח לדוגמה סרט דוקומנטרי עליו עבדתי שעסק באילן רמון 
ובאסון הקולומביה :

בסרט זה היה צורך במוזיקה סימפונית מרגשת שסוחפת אותנו אל העולם הרגשי והמטלטל של החיפושים אחרי המעבורת, תמונות ההתפרקות של הקולומביה, הפרידה והאבל.


הסיטואציות שהזכרתי צריכות מוזיקה מסוג אחד. אבל מה לגבי מוזיקה שתלווה את הזכרונות שעולים וצריכים לעיתים משהו יותר קצבי ועכשווי? מה לגבי מוזיקה כועסת ללוות את הסצינות הקשות שמתעסקות במחדל הנוראי של נאס"א, או להבדיל מוזיקת סינטיסייזר אוורירית ללוות את התמונות המדהימות שצולמו מהחלל?


בגלל כל אלה מוזיקאי בן זמננו שמעוניין ליצור מוזיקה לתמונה חייב לעבור הכשרה מקיפה בהפקת מוזיקה מתחומים רבים. אין זה אומר שעליו להיות מומחה בכל הז'אנרים האפשריים אבל רצוי שיתנסה ברבים מהם..
היכולת הנרכשת להרגיש סגנון מוזיקלי אחרי שיצרת או ניגנת אותו, עוזרת מאוד להגיע לסיטואציית הכתיבה מבלי להיתקע.
זוהי המיומנות של  להרגיש ז'אנרים מוזיקלים רבים "בקצות- האצבעות" ולהיות מסוגל לשלוף אותם ברגע הנכון ובזמן הנכון – זוהי הפרקטיקה.

בתקופה בה הלחנתי את פס הקול לסרט על אילן רמון הייתי עדיין טירון בכל מה שקשור לכתיבה לכלי קשת. כמה חודשים לפני העבודה על הסרט עבדתי בהפקה אחרת של להקה צבאית ובמהלכה התעקשתי לכתוב ולהקליט הרכב של כלי קשת.כתיבה להרכב כזה מחייבת ידע וניסיון.
ידע היה לי,פרקטיקה לא. 
ראיתי הזדמנות ל"סטאז' " בנושא וניצלתי אותה.

כאשר הגיע הזמן לכתוב את פס הקול לסרט כבר היתה לי את המיומנות לכתוב להרכב כלי הקשת שמלווה את פס הקול, דבר ששידרג את המוזיקה באופן משמעותי.
לפניכם אחד הקטעים המוזיקלים שמנוגנים ע"י אותו הרכב כלי קשת. המוזיקה מלווה את התמונות שחקוקות בזכרון הקולקטיבי
של העולם כולו:



תמיד צריך לזכור שהתהליך של הטמעת ידע והפיכתו ליכולת מוזיקלית לוקח זמן. הוא לעד יצריך את השילוב של הבנה והכרת המוזיקה בצד התיאורטי וכמובן בצד המעשי.

רק למידה מעמיקה בשילוב עם עשייה מרובה יולידו מוזיקאי שיהיו בידיו הכלים המתאימים להלחין מוזיקה (מכל סוג שיידרש) עבור כל סוגי התמונה הדרמטית – בין אם זה עבור קומדיה,דרמה,סצינות פעולה או סצינות מרגשות.