יום שני, 6 ביוני 2011

הכוח המנצח של השקט.


תשאלו כל מלחין מצליח לקולנוע וטלוויזיה והוא יגיד לכם שהרבה פעמים לשקט (כלומר לחוסר במוזיקה) יש כוח לא פחות חזק מלמוזיקה.
למה הכוונה ?
אם ניקח סרט ונכתוב ל 95% ממנו פס קול מוזיקלי, ההשפעה של המוזיקה על הצופה תקטן ותהפוך להיות שולית. המוזיקה לא תהיה גורם מפתיע או מרגש, היא תהפוך להיות קצת "כמו רעש לבן".    
זה קורה כי למוזיקה יש כוח כשהיא יכולה "לקחת אוויר". כאשר המוזיקה לא יכולה "לנשום" היא הופכת להיות במקרה הטוב לא משמעותית ובמקרה הפחות טוב מייגעת מציקה ו"חנוקה".
כאשר אנחנו רוצים להפתיע עם קו מוזיקלי חד ובוטה שאמור ליצור בהלה עדיף שנגיע מתוך שקט.
ההגחה מתוך השקט תעצים את אלמנט ההפתעה.

כולנו היינו בקולנוע וראינו סצינות מותחות בהם יש שקט מפחיד שנקטע פתאום עם איזו יללת חתול שגורמת לשערותינו לסמור. אם אותה יללת חתול תגיע מתוך המולה היא לא תפתיע, לא תבהיל וספק אם תהיה לה איזה שהיא השפעה. אותו דבר נכון לגבי המוזיקה. כאשר מוזיקה נכנסת ויוצאת במקומות הנכונים יש לה השפעה מדהימה. כאשר היא מנגנת כל הזמן (סתם על מנת למלא חורים) היא הופכת להיות מאין טפט שמרוח על הקיר בלי יותר מדי כוונות מדוייקות (בז'רגון המקצועי נקרא לזה - WALL TO WALL MUSIC).
לפעמים לא כדאי לרגש עם המוזיקה. עדיף להשאיר את התמונה כמו שהיא...יתומה.
דבר זה יכול ליצור אימפקט אמוציונלי לא פחות חזק על הצופה.
זה נובע גם מהעובדה שהמוזיקה הפכה בז'אנרים קולנועיים מסוימים למשהו שחייב להיות נוכח רוב הזמן. ואז,כשהיא  לפתע איננה, עשויה להיות לה יותר השפעה מאשר כשהיא נוכחת.
הקהל מרגיש כאילו משהו חסר והחוסר הוא זה שמייצר את התגובה הרגשית.
לתמונה יש כוח אדיר משל עצמה. היא לא חייבת להישען על מוזיקה. ההפך הוא הנכון.                                                                          כאשר סרט מצולם,משוחק,מבויים וכתוב ברמות גבוהות, אין צורך במוזיקה.
דוגמא קלאסית לתופעה הזאת היא סדרת המופת הסופרנוס. במהלך כל העונות של הסופרנוס כמעט ואיננו שומעים מוזיקה מקורית שנכתבה עבור הסדרה ומלווה התרחשות דרמטית. יש בסופרנוס שירים שמופיעים מדי פעם אבל מוזיקת UNDER SCORE (מוזיקה שמלווה תמונה ואיננו רואים אותה מנוגנת) כמעט ולא קיימת. התמונה מספיק חזקה בזכות עצמה ולא זקוקה לשום תמיכה או העצמה. האם מישהו יכול לומר ברצינות שמשהו חסר בדרמות שמתרחשות בסופראנוס...?
היכולת להפנים שהכוח של המוזיקה גדל כאשר היא לא נוכחת, עשוייה לייצר רגעים מוזיקלים בלתי נשכחים.
תמיד צריך לזכור את המשפט הבא :                                                                      

LESS IS MORE & MORE IS LESS !!!