יום שישי, 21 בינואר 2011

מוזיקה, צבעים ורגשות


תמיד הרגשתי שכאשר אני  יושב לכתוב מוזיקה לתמונה אני נכנס לנעליים של צייר.
המשימה שלפני היא לצבוע את הבד (במקרה שלנו הסרט/סדרה) – עליו מצויירים קווי המתאר של הציור - בצבעים שיחיו את התמונה ויגרמו לה "לנשום".
הכלים שבידי  מורכבים מהחומרים אותם ציינתי בכותרת : מהלכים מוזיקליים,צבעים מוזיקליים ורגשות.
במאמר זה אנסה להסביר קצת על כל אחד מהם:
מהלך מוזיקלי הוא ציר זמן שבו ישנם התחלה אמצע וסוף וביניהם התפתחות מוזיקלית. הוא לרוב מלווה סיקוונס דרמטי בו ההתרחשות דינמית ומכילה רגשות שונים והתרחשויות שונות.
אנסה לתת דוגמה מניסיוני המקצועי : לפני מספר שנים הלחנתי מוזיקה לסרט על הרצח של יצחק רבין.בסצינה בה ליווה הסרט את מה שהתרחש בבית החולים הופיעו האירועים הבאים על המסך- רבין מובהל לחדר ניתוח במצב קריטי לאחר שירו בו. המצלמה "מלווה" הדמייה של הפצוע במסדרונות בית החולים,נכנסת איתו לחדר הניתוח ועוקבת אחרי סיפור הניתוח .
זוהי סצינה סופר דרמטית שבה נבנה המתח אצל הצופה מהרגע הראשון להתרחשות עד לרגע השיא – כשלון הניתוח – דרך המעבר לסצינה הבאה בה אנו רואים את איתן הבר מודיע על מות ראש הממשלה.
ברגע שנוספת המוזיקה (שנכתבת בתיאום מושלם למה שקורה על המסך ) תחושת הדרמה מתעצמת והצופה נשאב כולו לתוך הסיטואציה-למרות העובדה שמדובר בשחזור ולא בצלום אוטנטי. אנסה לתאר את המהלך המוזיקלי במילים :
המוזיקה מתגנבת פנימה בהתחלה,ויוצרת בנו תחושת אי נוחות לקראת העתיד לבוא.הלמות תופי טימפני רחוקים נכנסים לאט ובשקט ככל שמתקרבים לחדר הניתוח,כינורות צורמניים(גבוהים ונמוכים) מתגברים ומלווים את הניתוח (מרמזים לנו על מה שעומד להתרחש) , פעימות התופים מלוות את לב הפצוע כל הזמן ,עד שלבסוף המוזיקה מגיעה לקליימקס מוזיקלי רגע לפני שלבו של החולה דומם, ודוממת איתו.

זהו כוחה של המוזיקה בליווי מהלך דרמטי ע"י יצירת מהלך מוזיקלי מקביל שגם מרמז על הבאות.
המלודיה (קו מוזיקלי בודד שיכנס אחרי השיא ) תנוגן ע"י כלי בודד (פסנתר לדוגמה) ותרגש אותנו כי היא תזכיר לנו משהו ריק,בודד,עמוק ותייצר אצלנו תגובה רגשית של עצב ואמפטיה.במקרה הזה בחרתי לייצר מוזיקה שמבוססת על שיר לשלום ומלווה את ההודעה של איתן הבר.

כל הכלים האלה ועוד הם מה שהופכים את המוזיקה לכלי רגשי חזק כל כך בעולם של מוזיקה לתמונה.




אתר הבית
www.hagai-ginzboorg.com

3 תגובות:

  1. דוגמאות מעולות.מוסיקה מדהימה.מרגש

    השבמחק
  2. יפה מאוד, הדוגמאות מצוינות וגורמות לך ממש להיכנס לתוך המאמר.

    השבמחק
  3. למדתי משהו, זה מעורר השראה. אהבתי מאוד.
    תודה.

    השבמחק